آبیاری دقیق

کشور ایران در اقلیم گرم و خشک واقع شده است و از این جهت آبیاری کشاورزی، همواره مورد توجه ویژه بوده است. در دهه اخیر آبیاری دقیق در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مورد بحث جدی قرار گرفته و از طرفی دشواری‌های نحوه اجرا و چالش‌های مصرف بهینه آب به‌عنوان چالش اصلی پیش روی آن به شمار می رود. در راستای حل این مسائل سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار و سامانه‌های توسعه‌یافته آبیاری سطحی ارائه‌شده‌اند که گرچه سهم بسیار مهمی در کاهش فشار ناشی از این مسائل را داشته است، ولی هنوز در مدیریت صحیح آبیاری مشکلات بسیاری باقی‌مانده است.

فناوری و هوشمندسازی

از طرفی در دهه‌های اخیر دغدغه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به یک چالش اساسی تبدیل گشته و در چنین شرایطی لزوم به‌کارگیری از روش‌هایی نوین برای آبیاری دقیق در مزارع و باغات ضروری به نظر می‌رسد تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، سطح اطمینان مطلوبی برای امنیت غذایی در کشور فراهم آورد. البته نحوه اجرای آبیاری دقیق هم بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هرچند دقت محاسبات بالا باشد ولی اگر به درستی اعمال نشود ثمری نخواهد داشت. سامانه ‌آبیاری هوشمند را می‌توان یکی از راه‌حل‌های مهم مبتنی بر فناوری برای حل این مشکل دانست. گرچه تاکنون تلاش‌هایی برای ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندسی برق برای خودکارسازی و هوشمند سازی سامانه‌های نوین آبیاری ارائه‌شده است، ولی نتایج دقیقی که نشان‌دهنده میزان ارتقاء عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف آب باشد وجود ندارد. سماکنترل در حال اجرای پروژه های هوشمندسازی به صورت تحقیقاتی و عملیاتی است که بتوان نمونه های موفقی را برای فراگیرسازی کشاورزی دانش بنیان ارائه نمود. سماکنترل با ثبت اختراع در کشور آمریکا در این زمینه پر افتخارترین شرکت آبیاری هوشمند کشاورزی در کشور محسوب می شود.

مقاله توصیه شده:  تعاریف مهم در آبیاری: مراحل رشد و نمو، تبخیر و تعرق

اهداف مزارع تحقیقی ترویجی آبیاری هوشمند سما کنترل

  1. ترویج و فراگیر سازی کشاورزی دانش‌بنیان
  2. ایجاد یک الگوی اقتصادی با فناوری‌های بالا و قابلیت فراگیر سازی برای کشاورزان خرده‌مالک
  3. ارائه آخرین دستاوردهای فناوری تولیدی دانش‌بنیان مرتبط با کشاورزی هوشمند در پلتفرم واحد «سما»
  4. بازاریابی و مشتری یابی محصول دانش‌بنیان سامانه مدیریت آبیاری هوشمند «سما»
  5. اجرای کامل سامانه مدیریت آبیاری هوشمند برای پژوهش و تحقیق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ های کشاورزی دیگر
  6. ایجاد جذابیت در کشاورزی برای جوانان
  7. آموزش و آشنا سازی کشاورزان با فناوری‌های نوین
  8. افزایش بهره‌وری در مصرف آب و عملکرد محصول
  9. توانمندسازی بهره‌برداران با استفاده از فناوری‌های نوین
  10. افزایش توانمندی مدیریتی بهره‌برداران
  11. تغییر نگرش در کشاورزان و خصوصاً جوانان نسبت به آبیاری دقیق
  12. تحلیل روابط آب، خاک و گیاه به‌صورت برخط و کمک به تصمیم‌گیری درست برای آبیاری دقیق
  13. اندازه‌گیری بهره‌وری در عملکرد محصول و مصرف آب بر اساس آبیاری دقیق با داده‌های هواشناسی آنلاین موجود (سرویس‌های بین‌المللی) و صحت سنجی بر اساس ایستگاه هواشناسی محلی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.