کنترل اقلیم گلخانه

قسمت اول

کشت و کارها همیشه در دل طبیعت بوده اند و عرصه های وسیعی از اراضی را به خود اختصاص داده اند. در ابتدا محیط های محدود و کنترل شده بیشتر برای کارهای تحقیقاتی بکارگیری می شد و دیری نگذشت که گلخانه به عنوان یک محیط برای افزایش بهره وری مطرح شد. در کشت گلخانه ای تولید وابسته به اقلیم نیست و این کنترل اقلیم است که زمان رسیدن میوه را می تواند تعیین کند. کنترل اقلیم گلخانه بسیار حساس و پیچیده است و اگر به درستی مدیریت نشود کشاورز را از اهدافش دور کرده و حتی باعث بروز خسارت نیز خواهد شد. یکی از ابزارهای بسیار مهم در مدیریت گلخانه استفاده از فناوری های نوین و هوشمندسازی گلخانه است. گلخانه های هوشمند شامل سامانه های کنترل اقلیم و مدیریت آبیاری و تغذیه هستند. در مقالات قبل به گلخانه داری و چالش ها پرداخته شده است و بر اساس همین چالش ها تهیه یک سامانه مدیریت گلخانه بسیار مهم خواهد بود که در این مقاله شما را برای انتخاب کنترل اقلیم آشنا خواهیم کرد.

کنترل اقلیم متناسب با اقلیم

هوشمند سازی بر اساس نوع کشت و ساختار گلخانه باید صورت بگیرد. ممکن است در یک منطقه سردسیر باشید و بنابراین آگاهی از وضعیت سیستم گرمایش و درست کار کردن آن بسیار مهم است. باید بتوانید گرما در تمامی نقاط را کنترل کنید. اگر از بخاری های گازی استفاده می کنید کنترل تک تک بخاری ها مهم است تا بتوانید یکنواختی دما را در کل گلخانه ایجاد کنید. سیستم کنترل اقلیم باید قابلیت اضافه شدن خروجی برای بخاری های شما را با کمترین هزینه داشته باشد. بسیاری از نقاط ایران دارای بادهای شدید هستند و بنابراین باید کنترل دقیقی بر روی دریچه های سقفی داشته باشید. سیستم کنترل اقلیمی انتخاب کنید که بتوانید بر روی دریچه ها بر اساس سرعت باد کنترل داشته باشید. به طور کلی همه چیز را در نظر بگیرید.

مقاله توصیه شده:  کشاورزی در یک محیط کنترل شده

هواشناسی و گلخانه

گرچه اساسا گلخانه برای کنترل اقلیم و آب و هوای مناسب گیاه ساخته شده است، اما باید توجه داشت که این همه ماجرا نیست. اهمیت هوای بیرون گلخانه کمتر از هوای داخل گلخانه نیست. بنابراین سیستم کنترل اقلیم شما باید قابلیت استفاده از سیستم هواشناسی و اتصال به آن را داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از سیستم های کنترل اقلیم ساخته شده در کشور قابلیت اتصال به یک ایستگاه کوچک هواشناسی که در بیرون گلخانه نصب می شود را دارند و این در حالی است که در فناوری های نوین دنیا دیگر از این روش ستنی استفاده نمی شود و از داده های آنلاین هواشناسی بهره گیری می شود که البته این فناوری فقط در سامانه های مجهز به اینترنت اشیاء قابل بکارگیری است. بنابراین توصیه می کنیم حتما از سیستم های کنترل اقلیمی استفاده کنید که از فناوری پیشرفته اینترنت اشیاء استفاده می کنند که البته آن هم دارای سطوح فناوری متفاوتی است.

سنسورهای بی سیم کنترل اقلیم

سال ها است که شبکه های سنسوری بی سیم در مجامع علمی و تحقیقاتی مطرح هستند. این شبکه ها سیستم ها را انعطاف پذیر و بر خلاف تصور عامه پایدارتر می کنند. هزینه های سیم کشی را پایین آورده و چون محدودیت سیم کشی وجود ندارد به راحتی می توان محل آنها را تغییر داد و یا در محل های خاص آنها را قرار داد. سنسورهای کنترل اقلیم گلخانه وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارند و بنابراین باید دقت بالایی را نیز داشته باشند. البته فناوری ارتباط بی سیم هم بسیار مهم است. فناوری های قدیمی نیاز به تجهیزات مخابراتی نظیر آنتن و تقویت کننده های خاص را دارند و از طرف دیگر عدم نیاز به آنتن بیرونی حداقل در فواصل زیر 500 متر، پایداری بالا سرعت بالای انتقال دیتا و مصرف بسیار کم انرژی از ویژگی های فناوری های جدید ارتباطات بی سیم می باشد.

مقاله توصیه شده:  مدیریت هوشمند گلخانه در سامانه سما کنترل: نسخه شبنم

در قسمت های بعدی(راهنمای انتخاب کنترل هوشمند گلخانه؛ قسمت دوم) و (ویژگی های گلخانه هوشمند – قسمت سوم) به موارد دیگر در انتخاب یک کنترل اقلیم مناسب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.