آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند عبارتی است که در این سال ها استفاده از آن خیلی بیشتر شده است. آیا هر سامانه ای که از راه دور کار کند هوشمند است؟ در ابتدا باید گفت که هر نوع آبیاری که تعدادی شیر برقی و پمپ آب داشته باشد که قابلیت کنترل از راه دور یا بر اساس زمانبندی ثابت کار کند به معنای آبیاری هوشمند نیست. به طور کلی تعریف هوشمندی چیست و چه نوع آبیاری را می توان هوشمند نامید؟ با ما همراه باشید:

«سامانه‌ هوشمند‌ آبیاری، متشکل از ابزارهایی برای دریافت ادراکات از محیط، تصمیم‌گیری و اعمال اقدام‌ بر ‌محیط است. این تصمیم‌گیری باید عقلانی باشد به‌طوری‌که «بهترین نتیجه» و یا در شرایط عدم قطعیت «بهترین نتیجه ممکن» را به دست آورد. همچنین سامانه می‌تواند علاوه بر ادراکات، به دانش قبلی که در آن تعبیه‌شده نیز تکیه کند.»

پروفسور محمد باقر منهاج

با این تعریف هر سامانه‌ای که تنها بر اساس ادراکات محیطی کار کند هوشمند نیست و باید دارای مدلی مبتنی بر دانش، خبرگی یا یادگیری نیز باشد. سامانه‌ هوشمند‌ آبیاری می‌تواند بر اساس فرآیندهای یادگیری، دانش‌های جدیدی را به پایگاه دانش خود اضافه کند. در سامانه‌ آبیاری هوشمند تصمیم‌گیری در هرلحظه می‌تواند وابسته به ادراکات فعلی یا رشته ادراکاتی باشد که سامانه تا آن لحظه شاهد آن بوده است. همچنین دانش به‌صورت مجموعه‌ای قابل بازیابی از اطلاعات تائید شده تعریف می‌شود. در این تعریف، خاستگاه دانش، اطلاعات است و ماهیت دانش به اطلاعات تائید شده برمی‌گردد. مجموعه دانش‌های تولیدشده، می‌تواند خود خاستگاه دانش جدیدی باشد.

با این تعریف سامانه مدیریت کم آبیاری تنظیم شده سما یک سامانه هوشمند است. کاربردهای این سامانه را اینجا ببینید. همچنین بررسی و لزوم بکارگیری آبیاری هوشمند نیز در مقالات سماکنترل وجود دارد.

مقاله توصیه شده:  سامانه هوشمند آبیاری؛ همه چیز برای اجرای آبیاری هوشمند

محصول اصلی دانش‌بنیان شرکت رایان آروین الگوریتم که در سال‌های اخیر توسعه داده‌شده و ثبت و تأیید اختراع آن در آمریکا و ایران به انجام رسیده است، «سما» نام دارد. این محصول، یک پلتفرم مبتنی بر «اینترنت اشیای صنعتی» (IIoT: Industrial Internet of Things) و «هوش مصنوعی اشیا» (AIoT: Artificial Intelligence of Things) است و با ترکیب توأمان توانمندی‌های فناورانه لبه دانش در حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات ابری، هوش مصنوعی و علم داده، یک سامانه هوشمند جهت کنترل، برنامه‌ریزی، تحلیل و پایش از راه دور محسوب شده و به سمت «اینترنت اشیای ۲٫۰» (IoT 2.0) درحرکت است.

این پلتفرم به نحوی طراحی و پیاده‌سازی شده است که در عین قدرت و پایداری بالا، بسیار منعطف بوده و در بسیاری از حوزه‌های گوناگون صنعت، کشاورزی و خدمات قابل‌استفاده و سفارشی‌سازی است؛ اما به دلایلی چون بحران آب و محیط‌زیست در ایران و دنیا، خودکفایی و امنیت غذایی، سهم بالای اشتغال در بخش کشاورزی، حضور کم فناوری‌های نوین این حوزه در کشور و… تصمیم شرکت بر اولویت کنونی استفاده این محصول به‌طور ویژه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت انتقال آب، آبیاری و کشاورزی هوشمند بوده که آن را در چندین نسخه برای اجرای پروژه‌های گوناگون عرضه کرده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آبیاری هوشمند «سماکنترل»

  • طراحی و پیاده‌سازی سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه در سطح فنی صنعتی، اما در سطح قیمتی اقتصادی
  • هزینه و مشکلات کم، با ترکیب هوشمندانه حسگرهای سخت و نرم (خدمات هواشناسی و ماهواره‌ای برخط)
  • پایش و مدیریت بهینه منابع از طریق کنترل هوشمند و یکپارچه فرآیندها روی انواع تجهیزات و دستگاه‌ها
  • نرم‌افزار ابری با امکانات متنوع و غنی برای کاربران حرفه‌ای و محیط گرافیکی ساده برای کاربران عمومی
مقاله توصیه شده:  از آبیاری دقیق تا آبیاری هوشمند؛ مدیریت هوشمندانه تر آبیاری
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.