در نوشتار قبلی کنترل آبیاری هوشمند مورد بررسی قرار گرفت و دیدیم که با رویکرد مهندسی کنترل سه چالش اصلی در مدیریت آبیاری دقیق و تعیین نیاز آبیاری و اعمال آن به مزرعه وجود دارد. این سه چالش عبارت اند از:

  1. تصمیم‌گیری در خصوص مقدار آب موردنیاز گیاه با توجه به مراحل رشد و نمو، شرایط اقلیمی و بافت خاک
  2. چگونگی اعمال تصمیمات گرفته‌شده در خصوص مقدار آبیاری
  3. بازخورد گیری از وضعیت آبیاری صورت گرفته در مزرعه

در این مقاله به بخش اول، یعنی تصمیم گیری در خصوص نیاز آبیاری در آبیاری هوشمند می پردازیم. با ما همراه باشید:

روش های سنجش رطوبت خاک برای تعیین آبیاری دقیق

سنجش میزان رطوبت خاک از ارکان ضروری برای تعیین حجم آب موردنیاز برای آبیاری یا همان نیاز آبیاری است. به‌طورکلی راهکارهای سنجش رطوبت خاک شامل دو دسته کلی روش‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شوند. روش‌ مستقیم شامل نمونه‌برداری میدانی از مزرعه و انجام فرآیند‌های زمان‌بر و پرهزینه برای تعیین آب موردنیاز گیاه هست که معمولاً در مراکز تحقیقاتی نیز این روش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر روش‌های غیرمستقیم نیز به‌منظور انجام ساده‌تر این فرآیندها وجود دارد که شامل استفاده از راهکارها و الگوریتم‌ها و روش‌هایی برای محاسبه پارامترهای واسط و سپس تبدیل آن به میزان رطوبت است.

انواع روش های غیر مستقیم در اندازه گیری و سنجش رطوبت خاک

روش‌های غیرمستقیم را در یک تقسیم‌بندی دقیق‌تر می‌توان به حسگرهای سخت و حسگرهای نرم تقسیم‌بندی نمود. روش‌های بلوک گچی، تانسیومتر، نوترون متر، TDR و پرتوگاما جزء دسته حسگرهای سخت برای تعیین نیاز آبیاری هستند. در حسگرهای نرم از روش‌های محاسباتی برای اندازه‌گیری استفاده می‌شود و معمولاً ارتباط سخت و فیزیکی با محیط ندارند. استفاده از روش‌های محاسباتی تبخیر و تعرق با استفاده از داده‌های هواشناسی برخط، سنجش و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، استفاده از روش‌ها و مدل‌سازی‌های محاسباتی و همچنین به‌کارگیری الگوریتم‌ها و روش‌های هوش محاسباتی برای به دست آوردن پارامترهای موردنیاز در مزرعه در دسته حسگرهای نرم قرار می‌گیرند. در جدول 1 مقایسه حسگرهای نرم و سخت آورده شده است.

مقاله توصیه شده:  سامانه هوشمند آبیاری؛ همه چیز برای اجرای آبیاری هوشمند

مقایسه سنسورهای نرم و سخت در اندازه گیری های کشاورزی

ردیفعنوان معیارایستگاه هواشناسی محلی
و حسگرهای فیزیکی محیطی
(حسگرهای سخت)
خدمات هواشناسی برخط
و سنجش‌ازدور ماهواره‌ای
(حسگرهای نرم)
توضیحات بیشتر
۱سطح کاربریخرد و محلیخرد یا کلانهنگام استفاده از حسگرهای سخت، هزینه‌ها با افزایش مساحت تا حد زیادی افزایش می‌یابد؛ بنابراین، یا در فضاهای بسته یا در کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی از آن‌ها استفاده می‌شود.
۲نیاز به فضای بازندارددارداستفاده از تصاویر ماهواره‌ای در فضاهای باز و بدون ابر قابل‌استفاده است؛ البته فقط درون فضاهای بسته مانند گلخانه‌ها یا دامداری‌ها، چاره‌ای جز استفاده از حسگرهای فیزیکی وجود ندارد، اما شاخص‌های بیرونی آن‌ها از طریق خدمات هواشناسی قابل دریافت است.
۳هزینه تمام‌شده در هکتاربالاپاییندر صورت استفاده از تجهیزات معتبر، استاندارد، باکیفیت و کالیبره و همچنین بسته به تعداد و انواع حسگرهای سخت، هزینه بسیار بالا می‌رود؛ درحالی‌که در حسگرهای نرم، با افزایش مساحت، هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
۴هزینه تأمین انرژی و انتقال اطلاعاتبالاندارددر حسگرهای سخت، هزینه‌ها و مسائل فراوان سیم‌کشی برای برق‌رسانی یا استفاده از سلول‌های خورشیدی و باطری و همچنین استفاده از تجهیزات و پروتکل‌های باسیم و یا بی‌سیم برای دریافت و انتقال داده وجود دارد.
۵زمان و هزینه نصب و کالیبراسیون در محیطبالاندارددر حسگرهای سخت، نیاز به آزمایش جنس و ترکیب خاک و در شرایط هر اقلیم نیاز به کالیبره کردن دوره‌ای وجود دارد.
۶نیاز به نگهداری و تعویض قطعاتداردنداردبسته به کیفیت حسگرهای سخت و تجهیزات استفاده‌شده، باطری‌ها و سلول‌های خورشیدی احتمالی، عمر مفید متوسط بسیاری از قطعات، غالباً از حدود ۲ تا ۷ سال است.
۷هزینه و دغدغه محافظت و امنیت (امکان دزدی)بالاندارددر استفاده از حسگرهای سخت در فضای باز، نیاز به ساخت محفظه، دریچه، قفل و مانند آن یا وجود دیوار و نگهبان و… وجود دارد.
۸پیش‌بینی انواع شاخص‌ها و رخدادهای هواشناسی آیندهندارددارددر سامانه‌های هواشناسی برخط، انواع پیش‌بینی‌ها به‌صورت محلی از حدود چند ساعت تا دو هفته و بیشتر ارائه می‌شود که قابلیت پیشنهاد تغییرات برنامه و همچنین هشدار دهی نسبت به خطرات را امکان‌پذیر می‌کند.
۹داده‌های هواشناسی و تصاویر و شاخص‌های سال‌های گذشتهندارددارددر سامانه‌های برخط، داده‌ها تا چندین سال گذشته قابل دریافت، تحلیل و مقایسه است و می‌توان مسائل و مشکلات قبلی را از ابتدا شناسایی و اصلاح کرد.
۱۰تصاویر و شاخص‌های پایش سلامتی مرئی و غیرمرئی ماهواره‌ایندارددارددر سامانه‌های ماهواره‌ای، هرچند روز یک‌بار تصاویر جدید دریافت، تحلیل و پایش می‌شود تا بازخورد آبیاری و دیگر اعمال انجام‌شده در زمین گرفته شود (در حال حاضر، برای اکثر زمین‌ها معمولاً هر ۵ روز یک‌بار است که این بسامد در حال کاهش بوده و با رقابت‌های جاری، کمیت و همچنین کیفیت تصاویر در حال افزایش است).
۱۱تعداد شاخص‌های ارائه‌شدهبسته به انواع حسگرهای استفاده‌شدهحدود ۲۰ شاخص گوناگونبا افزایش تعداد شاخص‌ها در حسگرهای سخت، هزینه‌ها مستقیماً افزایش می‌یابد.
۱۲محاسبه تبخیر و تعرق مرجعنیاز به حداقل ۵ حسگر مختلفآمادهدر سامانه‌های هواشناسی برخط، همه شاخص‌های لازم برای محاسبه تبخیر و تعرق آماده است.
۱۳دقت نقطه‌ای شاخص‌هااحتمالاً مقداری بالاترمناسبدر صورت استفاده از تعداد کافی تجهیزات معتبر، استاندارد، باکیفیت و کالیبره، دقت موردی داده‌ها در حسگرهای سخت تا حدودی بالاتر خواهد بود.
۱۴دقت در کل سطحجزئییکنواختدر حسگرهای سخت، دقت به‌صورت نقطه‌ای امکان‌پذیر است و لزوماً قابل‌تعمیم به‌کل زمین نیست؛ اما در حسگرهای نرم، دقت در کل زمین به‌صورت یکنواخت وجود دارد.
جدول 1 مقایسه حسگرهای نرم و سخت

بر اساس آنچه در جدول مقایسه حسگرهای نرم و سخت آمده است و با توجه به محدودیت‌هایی که در مزارع و باغات وجود دارد استفاده از حسگرهای نرم برای تعیین نیاز آبیاری مناسب‌تر به نظر می‌رسد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها دقت لازم برای مدیریت آبیاری دقیق را نیز فراهم خواهد کرد. برخی محدودیت‌های که در مزارع و باغات تجاری وجود دارد که وجود یک یا چند محدودیت زیر استفاده از حس‌گرهای سخت را مشکل می‌سازد.

  1. سرقت حس‌گرها
  2. هزینه‌های تأمین برق
  3. تعمیر و نگهداری گران
  4. نیاز به افراد خبره و متخصص برای بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری
  5. مشکل در تأمین حس‌گرها
  6. عدم سهولت در کالیبراسیون دوره‌ای
  7. هزینه بالای حس‌گرهای سخت
  8. عدم‌جامعیت و پایش جزء کوچکی از باغ یا مزرعه
  9. هزینه‌های زیرساخت ارتباطاتی گران
مقاله توصیه شده:  از آبیاری دقیق تا آبیاری هوشمند؛ مدیریت هوشمندانه تر آبیاری

روش محاسبه نیاز آبیاری گیاهان

بنابراین راه‌حل مناسب استفاده از حس‌گرهای نرم برای اندازه‌گیری و برآورد نیاز آبی دقیق است. برای این کار داده‌های هواشناسی از نزدیک‌ترین ایستگاه هواشناسی سازمان هواشناسی یا جهاد کشاورزی و یا داده‌های برخط خدمات دهندگان معتبر هواشناسی بین‌المللی دریافت شده و بر اساس روش پنمن-مانتیث فائو نیاز آبی محاسبه می‌گردد. مقدار ضریب Kc نیز بر اساس جداول ارائه‌شده در منابع معتبر و تصحیح لازم بر اساس روش‌های محاسباتی ارائه‌شده در منابع معتبر نظیر نشریه FAO56 استخراج می‌گردد. بعد از محاسبه نیاز آبی گیاه بر اساس ویژگی‌های بافت خاک و خروجی قطره‌چکان‌ها و شرایط گیاه نیاز آبیاری برای مدیریت آبیاری دقیق محاسبه می‌گردد.

کم آبیاری تنظیم شده آینده آبیاری دقیق

همچنین یک فناوری منحصربه‌فرد برای تعیین نیاز آبیاری به روش «کم‌ آبیاری‌ تنظیم‌ شده» نیز وجود داردکه در این روش بر اساس مراحل رشد و نموی که گیاه در آن قرار دارد شاخص تحمل تنش کم‌آبی گیاه اندازه‌گیری شده و مقدار مجاز اعمال کم‌ آبیاری‌ تنظیم‌ شده تعیین می‌گردد. لازم به ذکر است که استفاده از این روش مستلزم مطالعات اولیه در خصوص گیاهان موردنظر است.

درنتیجه می‌توان گفت که «سما» از حس‌گرهای نرم برای اندازه‌گیری داده‌های لازم و از روش پنمن-مونتیث فائو، برای تعیین نیاز آبی استفاده می‌کند و بر اساس پارامترهای بافت خاک و دیگر پارامترهای سیستم آب‌رسانی و در نظر گرفتن راندمان‌ سیستم آب‌رسانی و فاکتورهای بهره‌برداری مدیریت آبیاری دقیق را انجام می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.