هر کاربر گلخانه ­دار در سطح محیط کاربری و عملیاتی با چالش‌هایی روبرو است که در صورت تجمیع این چالش‌ها کنار یکدیگر، مدیریت گلخانه کاری بسیار دشوار خواهد بود. از طرفی با افزایش سطح زیر کشت رسیدگی به این چالش‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد. در نوشتار قبلی به بررسی چالش‌ تنش آبی پرداخته شد و در این نوشتار به چالش های دیگر پرداخته می شود.

عدم کنترل شرایط محیطی

برآورد نیازهای محیطی گیاه همچون دما، رطوبت، نور، کربن دی‌اکسید و… تأثیر بسزایی در سرعت رشد و افزایش بهره‌وری خواهد داشت. برای مثال گیاه فلفل دلمه در مرحله گل­دهی دمای مطلوب روزانه 21 و شبانه 16 درجه سانتی­گراد، رطوبت 70 درصد، کربن­دی­اکسید روزانه 1000 و شبانه 350 ppm و شدت نور 50 کیلو لوکس را نیاز دارد؛ اما زمانی که کنترل مناسبی بر روی این شرایط نباشد نمی‌توان از پربازده بودن محصول مطمئن بود.

خطاهای انسانی

در مدیریت شخص محور، وجود خطای انسانی غیرقابل‌اجتناب است؛ اما میزان این خطا با دانش و تجربه کاربر ارتباط مستقیم دارد. ازآنجایی‌که درک انسان از شرایط محیط اطراف به‌صورت کیفی می‌باشد، وجود خطای اندازه‌گیری دور از انتظار نخواهد بود. علاوه بر این نوع درک ناصحیح، فراموش‌کاری یا اهمال‌کاری کاربر نیز می‌تواند تقویت‌کننده انواع خطاهای انسانی در گلخانه باشد. در برخی مواقع این خطاها خسارات جبران‌ناپذیری به بار خواهند آورد. از بین بردن و یا کاستن از این خطاها باعث بهینه شدن خروجی سیستم خواهد شد.

وجود شرایط بحرانی

تحت نظر داشتن شرایط داخل گلخانه از اصول اولیه برای کنترل آن به شمار می‌رود تا در صورت بروز هرگونه شرایط پیش‌بینی‌نشده بتوان از رسیدن خسارت جلوگیری کرد؛ اما نداشتن دانش و تجربه کافی کاربر و یا درک نکردن شرایط بحرانی به دلیل خارج بودن از حد توانایی کاربر، از دیگر مشکلاتی است که موجب زیان‌دیدگی می‌شود. برای مثال اطلاع از نشتی گاز منواکسید در سیستم گرمایشی، خارج از توانایی یک فرد عادی است. در این حالت امکان دارد بدون دانستن علت توسط کاربر، خسارات جبران‌ناپذیری به گلخانه وارد گردد.

مقاله توصیه شده:  گلخانه داری و چالش ها-بخش اول
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *