ویژگی های گلخانه هوشمند یا کنترل اقلیم هوشمند هوشمندسازی گلخانه

استفاده از تکنولوژی در کنار داشتن مزایای بسیار، برخی مواقع خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و پس‌ازاین اتفاق چه‌بسا کاربر از استفاده مجدد از آن فناوری خودداری کند. بنابراین در این بخش به چالش‌های سیستمی پیش روی کاربر با یک اتوماسیون گلخانه و نکات گلخانه هوشمند پرداخته می‌شود.

در مطلب گلخانه داری و چالش ها-بخش اول و گلخانه داری و چالش ها-بخش دوم به بررسی چالش های اصلی گلخانه داری پرداخته شده است.

راهکارهای سماکنترل مبتنی بر اینترنت اشیاء صنعتی برای گلخانه که تغییر پارادایم جدیدی در مدیریت گلخانه می باشد توسعه یافته است.

غیرقابل‌اعتماد بودن؛ از مهمترین نکات گلخانه هوشمند که باید مراقب آن بود

ازجمله مهم‌ترین نکات گلخانه هوشمند و عواملی که یک سامانه مدیریتی را ناکارآمد می‌کند، عملکرد نادرست آن است که منشأ آن می‌تواند سخت افزاری، نرم‌افزاری یا محاسباتی باشد. درهرصورت وجود کاستی در هر جز سامانه، ناکارآمدی آن را در پی خواهد داشت و به هدف‌های تعریف‌شده نخواهد رسید.

توقف در عملکرد

از دیگر مشکلات یک سامانه مدیریتی، قطع و وصل شدن عملکرد آن می‌باشد. یک سامانه مدیریتی هرچقدر هم که دقیق عمل کند وقتی ارتباطش با محیط کار قطع شود، کاربردی نخواهد داشت. پایش و عملکرد بی‌وقفه و شبانه‌روزی از اصول اولیه یک سامانه مدیریتی و مهمترین نکات گلخانه هوشمند به شمار می رود.

وجود شرایط مختل‌کننده

بعضاً در یک محیط صنعتی و عملیاتی وجود شرایط سخت‌کاری یا پیش‌بینی‌نشده دور از انتظار نیست. برای مثال در داخل گلخانه وجود دما و رطوبت بالا ازجمله شرایطی است که تجهیزات الکتریکی کار آیی خود را از دست می‌دهند. تطابق داشتن این سامانه با شرایط کاری از عواملی است که ضریب اتکا به سیستم را افزایش می‌دهد.

مقاله توصیه شده:  مدیریت هوشمند گلخانه در سامانه سما کنترل: نسخه شبنم

همگام شدن با مسائل جدید

در اکثر محیط‌های کاری باگذشت زمان تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. برای مثال با تغییر کشت در یک گلخانه، نیاز به محاسبه پارامترهای جدید می‌باشد و یا با اضافه شدن یا کاسته شدن از عملگرهای موجود، نیاز به ارسال فرامین جدید است. همگام شدن با این نوع تغییرات با کمترین تلاش، نیازی است که در اکثر سامانه‌های هوشمند فعلی دیده نمی‌شود.

غیرقابل گسترش بودن از مهترین نکات گلخانه هوشمند است

ازجمله دیگر مشکلات سامانه‌های هوشمند غیرقابل گسترش بودن آن‌ها است. بدین معنی که با افزایش سطح زیر کشت و نیاز به حسگرها یا کنترل‌کننده‌های جدید، پیشنهادی که سامانه‌های فعلی دارند، چند برابر شدن تمام دستگاه‌های موجود می‌باشد. این موضوع علاوه برافزایش هزینه، نظارت بر این مدیریت را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

ذخیره نشدن رخدادها

از مهم‌ترین پارامترهای مدیریتی و نکات گلخانه هوشمند، کنار هم قرار دادن اجزا کوچک و اتخاذ تصمیمات کلان برای آن‌ها می‌باشد. این ویژگی زمانی حاصل می‌شود که اطلاعات دقیق و سازمان‌یافته‌ای از تاریخچه رخدادهای به وقوع پیوسته موجود باشد. برای مثال مقایسه بازده محصول چند سالن گلخانه می‌تواند شیوه گلخانه داری برای آن شرایط را بهینه‌سازی کند. ولی این جمع‌آوری اطلاعات به‌وسیله نیروی انسانی تقریباً غیرممکن و در صورت امکان با خطای زیاد همراه خواهد بود. مشکلی که در استفاده از سامانه‌های فعلی وجود دارد نبود این نوع بازخوردگیری از آن‌ها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *