کنترل هوشمند گلخانه

در مقاله فاکتورهای یک گلخانه هوشمند به معرفی ویژگی های اصلی سامانه کنترل اقلیم پرداخته شد و در این نوشتار به بررسی راهکارهای لازم برای مدیریت گلخانه مدرن هوشمند پرداخته می شود.

حسگرهای رطوبت‌سنج و محاسبه تبخیر و تعرق در گلخانه مدرن

وجود حسگر رطوبت‌سنج خاک این امکان را می‌دهد تا با توجه به میزان رطوبت فعلی خاک، اقدام به آبیاری نمود. داده‌های این حسگر زمانی که با اطلاعات پردازش‌شده از تعیین نیاز آبی گیاه به‌وسیله محاسبه تبخیر و تعرق ترکیب شود، دید مناسبی از میزان آب موردنیاز جهت آبیاری می‌دهد. با استفاده ازاین‌روش حتی می‌توان زمان آبیاری آینده را نیز پیش‌بینی کرد. در این روش رطوبت در عمق‌های مختلف خاک (چهار حسگر تا عمق 40 سانتی‌متری) اندازه‌گیری می‌شود تا از رسیدن آب به همه قسمت‌های ریشه اطمینان حاصل شود. بنابراین یکی از کارکردهای مهم یک گلخانه مدرن هوشمند را می توان تجهیز آن به سیستم مدیریت آبیاری دانست.

حسگرهای مختلف برای پایش اقلیم گلخانه مدرن

با استفاده از حسگرهای مناسب می‌توان درک مناسبی از محیط گلخانه به یک سامانه هوشمند ارائه داد. هر چه این حسگرها دقیق باشند، فرامین اجراشده توسط سامانه هوشمند بیشتر به اقلیم مطلوب نزدیک‌تر خواهد بود و کنترل اقلیم دقیق تری به دست خواهد آمد. ازجمله عواملی که برای محیط کشت حائز اهمیت هستند می‌توان به دما، رطوبت، کربن دی‌اکسید، نور، کربن مونواکسید و… اشاره کرد. وجود حسگرهایی برای اندازه‌گیری این پارامترها در شرایط میانگین گلخانه، داده‌های مفیدی از فضای حاکم بر آن را ارائه خواهد داد.

درک شرایط فعلی و تصمیم‌گیری مناسب در کنترل اقلیم

وجود سامانه‌ای خودکار و دقیق می‌تواند انواع خطاهای انسانی را از بین ببرد؛ چراکه درک حسگرها از محیط اطراف خود به‌صورت کمّی است و می‌تواند به مدت طولانی و بدون وقفه فعالیت کند. امروزه استفاده از این نوع حسگرها در زندگی روزمره نیز عادی شده و جز جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. برای مثال گوشی‌های هوشمند امروزی مجهز به انواع این حسگرها هستند که بعضاً نبود آن‌ها روند عادی زندگی را مختل خواهد کرد. بر هیمن اساس گلخانه هوشمند برای ادراک درست از محیط هم باید دارای حسگرهای مختلف و دقیقی باشد و هم دارای سطوح تصمیم گیری قابل تنظیم باشد.

مقاله توصیه شده:  هوشمند سازی گلخانه - ابزاری برای افزایش بهره وری در گلخانه

مدیریت خطا

وجود شرایط پیش‌بینی‌نشده برای هر سامانه‌ای احتمال وقوع دارد. مهم‌ترین نکته در این‌گونه شرایط چگونگی روبرو شده با این مسئله است. در مواردی امکان دارد سامانه با ساده‌سازی این شرایط به بهبود اوضاع کمک کند و در مواردی بااطلاع رسانی فوری به کاربر برای اقدامات لازم کار کند. هرچند بهترین سامانه گلخانه مدرن هوشمند، سامانه‌ای است که برنامه‌ای برای تمام شرایط در نظر گرفته باشد اما بااین‌وجود داشتن قابلیت خطاپذیری، اطمینان از نحوه صحیح مدیریت هوشمند را افزایش خواهد داد.

نتیجه ­گیری

در روش سنتی کنترل محیط گلخانه جهت مطلوب­سازی محیط تحت کشت مشکلاتی وجود دارد. چالش­هایی که به انرژی و زمان زیادی برای حل شدن نیاز دارد. استفاده از فناوری میتواند راه­ حل مناسبی برای کنترل اقلیم مطلوب و افزایش بازده باشد. اما برای انتخاب فناوری مورد استفاده بایستی دقت لازم را به­ کار برد؛ چرا که برخی از این فناوری­ها به دلیل نقص­ هایی در سخت ­افزار، نرم افزار، محاسبات یا پردازش باعث بوجود آمدن خسارات جبران ­ناپذیری می­شوند. فناوری به کار رفته در یک سامانه مدیریت گلخانه هوشمند، باید بتواند بطور خودکار تمام رخدادهای داخل گلخانه مدرن را کنترل کند تا نیازی به حضور نیروی انسانی در محیط عملیاتی نباشد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *